Den korrekte affiliate opsætning, for annoncøren der er tilknyttet flere affiliate netværk
Gæsteindlæg skrevet af Casper Schneidereit for 1 decade siden | Se alle indlægDettte indlæg er skrevet på baggrund af en konkret problemstilling hos en større dansk webshop. De er repræsenteret på flere Affiliate Netværk, og nogle gange bliver der afregnet provision til flere partnere for det samme salg. Det sker også, at der bliver afregnet provision til en partner, selvom salget kom fra en anden annonceringskilde som Facebook eller Adwords.
Det er ikke en fejl. Problemet opstår, hvis affiliate netværkenes sporingskode bliver kaldet ukritisk fra webshoppens kvitteringsside. De forskellige affiliate netværk har kun adgang til deres egen sporingscookie og kan derfor ikke se indholdet hos de andre affiliate netværks sporingscookies. I de tilfælde, hvor kunden har en gyldig sporingscookie for både netværk A og netværk B, vil begge netværk registrere dette som et salg kommende fra dem. Et andet eksempel kunne være, en bruger der klikker på et affiliate banner hos netværk-A, uden at gennemfører et køb. Ugen efter klikker brugeren igen ind på webshoppen, men denne gang via en af webshoppens egne Adwords annoncer. Netværk-A vil få tildelt dette salg, på trods af Adwords er den seneste annonceringskilde som brugeren kom fra.
Det bør være den annonceringskilde, som brugeren senest er kommet fra, der er den, som bliver belønnet. Heldigvis er det ikke noget større problem at programmerer en løsning, der understøtter dette.
Dit eget sorterings- og sporingssystem
Det nemmeste er at pege de forskellige netværks affiliate link på en mellemside hos dig, med et parameter så du kan genkende dem fra hinanden. Det kunne f.eks. se sådan her ud :/sporing.php?kilde=netværk-a. Filen sporing.php sætter en sorteringscookie på brugerens computer, som egentlig bare indeholder værdien 'netværk-a'.
Nu forestiller vi os, at vi har en bruger som klikker meget rundt, inden et køb foretages. Brugerens klikhistorik kunne se sådan her ud:
Tidspunkt | Klide (sorteringscookie) |
2. Februar 2012. kl 15:45 | netværk-A |
7. Februar 2012. kl 21:18 | Adwords |
10. Februar 2012. kl 09:57 | Facebook annonce |
11. Februar 2012. kl 14:57 | netværk-C |
Hvis brugeren foretager et køb d. 12. Februar 2012 vil provisionen tilfalde en partner ved netværk-C.
Hver gang sporing.php?kilde=xxx bliver kaldet, sættes værdien af vores lille sorteringscookie til værdien af parameteret kilde. Som du kan se, kan vi også sagtens sætte Adwords, Facebook eller særlige CPM kampagner ind som kilde.
Kunden gennemfører et køb
Når kunden har gennemført et køb i din webshop, bliver kvitteringssiden åbnet. På kvitteringssiden skal systemet aflæse sorteringscookien. Det interessante er nemlig, hvad værdien af sorteringscookien er. Hvis den er Adwords, så skal der ikke indsættes nogen sporingskode. Er den netværk-A så skal sporingskoden for netværk-A indsættes.
Afrunding
Dette var den helt simple løsning – men den virker. Du skal dog være særlig opmærksom på, at sporingscookiene ved de forskellige netværk kan have forskellig levetid. Det vil kræve nogle ændringer til overstående system.
Er du som annoncør selv interesseret i at få opsat denne affiliate løsning på din webshop, skal du være velkommen til at kontakte mig. Det har nogle kæmpe fordele, og gør du kan sprede din affiliate kampagne ud til mange forskellige affiliate netværk.
Har du lyst til at hjælpe os? Kunne du lide indlægget, så ville vi blive oprigtig glad, hvis du delte dette indlæg med dit netværk.
|
» Se andre indlæg her.
Kommentarer til indlæg
Der burde da være mange shops, som lige manglede sådan en hjælp? Bare se på Amino, hvor der oftere og oftere kommer klage tråde over, at nogle betaler dobbelt provision for et salg...
Forstår det sgu ikke helt :-)
Kender problemet men forstår ikke løsningen.
"Det nemmest er at pege de forskellige netværks affiliate link på en mellemside hos dig, med et parameter så du kan genkende dem fra hinanden. Det kunne f.eks. se sådan her ud :/sporing.php?kilde=netværk-a. Filen sporing.php sætter en sorteringscookie på brugerens computer, som egentlig bare indeholder værdien "netværk-a". "
Har du et eksempel på sådan en fil?
Og hvad gør man så ved for eksempel feeds som ved pricerunner?
JesperÃÂ @ Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg omformulerer det, men jeg prøver :-). Der skal tilføjes en funktion til jeres website, der kan aflæse en parameter, og ligge værdien ned i en cookie. Hvis i er oprettet ved partner-ads, skal alle affiliate URL"er pege på jeres side sådan her: http://made4men.dk/?tracking=partner-ads . Det behøver ikke nødvendigvis være til forsiden, det kan lige så godt være til en kategoriside eller en produktside. Så længe at ?tracking=partner-ads er med er alt godt. Systemet sørger så for at ligge værdien af tracking ned i en cookie, på brugerens enhed. Ved et affilaite program hos Tradedoubler, skal deres affiliate URL"er pege sådan her: http://made4men.dk/?tracking=tradedoubler. Når der så gennemføres et køb, aflæser made4men.dk cookien. Udfra værdien af den (tradedoubler eller partner-ads), indsættes sporingskoden for det respektive netværk.
Gav det lidt mere klarhed?
Hvis affiliaten kun bruger de prædefinerede koder fra affiliateprogrammet, er der ingen ko på isen mht. at benytte din metode.
Men hvor mange affiliatenetværk giver mulighed for at tilføje denne slags trackingkoder (kilde=xxx) på deeplinks?
Hvis affiliatenetværket ikke mulighed for dette, er metoden ikke "fejlfri" - hvis man kan kalde en 90 % optimering for 10 % fejl :).
For en del affiliates, os begge inkluderet, er meget glade (med rette), for at deeplinke til produkter. Men en del af disse (jeg gætter på hovedparten) glemmer eller overser, at affiliateprogrammet vil have et ekstra parameter på URL"en, såsom kilde=xxx.
Det bør dog ikke afholde webshops fra at bruge metoden, for det vil unægteligt tage det værste af dobbeltregistreringerne, til glæde for de fleste.
Bjarke @ Netværket behøver ikke understøtte dette. Hvis du klikker på affiliate linket for 3 ved Adservice, får du et 302 Redirect til http://track.adform.net/C/?bn=781443;cpdir=3url, som igen viderestiller dig til ny side o.s.v.
http://Made4men.dk eksemplet med parameteret kastet i enden af URL"en, var blot for at simplificerer det lidt. Jeg ville nok vælge en løsning med et ekstra redirect.
"Det børe være den annonceringskilde, som brugeren senest er kommet fra, der er den, som bør belønnes med afregningen."
Det er der godt nok mange, der ikke vil være helt enig med dig i :-)
Men det er en kæmpe diskussion, som har kørt i flere år inden for online markedsføring og web analytics. Og først for nylig har menigmand fået værktøjer til at måle lidt på dette (campaign attribution), i kraft af "Assisted Conversions" i den nye Google Analytics.
Fremfor din ganske glimragende, men meget tekniske løsning, så foretrækker jeg selv en af følgende:
1) Sæt cookie levetiden ned på affiliate netværkene til f.eks. 7 dage. Ikke den perfekte verden, men du løber ikke så tit ind i problemet så.
2) Forsøge at regne ud hvor stort problemet rent faktisk er, og så nedsætte provisionen på ens affiliate netværk tilsvarende.
Husk desuden på, at ingen af systemerne er perfekte. Ingen af dem måler 100% korrekt. Eller dvs., de måler ikke forkert, de måler bare forskelligt.
Søren Sprogø @ Det er da ellers mit indtryk, at det er den mest udbredte og fair opfattelse. At lade det affiliate link brugeren senest har fulgt, være det som får tilskrevet salget.
Denne løsning er ikke raketvidenskab, og kræver ikke noget stort system til håndtering. Det kan nemt bygges ind i stort set alle former for shopsystemer. Det er i mine øjne klart en bedre løsning end både, forslag 1) og 2). Specielt forslag 1), da nogle kampagner har mange salg i cookie levetiden. Forslag 2) kan nemt misbruges. De ville være fine, hvis der absolut ikke være noget alternativ.
""Det børe være den annonceringskilde, som brugeren senest er kommet fra, der er den, som bør belønnes med afregningen."
Det er der godt nok mange, der ikke vil være helt enig med dig i :-)"
Dette er jeg meget modstander af. Jeg mener at det bør hedde "Det børe være det sidste AFFILIATENETV&Aelig;RK,..". Jeg mener at henvisninger, Adwords, Facebooks ads og alt andet klikrelateret bør holdes uden for dette. Sådan håndtere vi det hos Cykelpartner.dk og privat fravælger jeg ofte de shops, som kører efter annonceringskilde frem for netværk.
Det er blot for at sætte en ramme, som man minimum bør holde sig indenfor. Har man nogle mere attraktive vilkår, kan man spille på dem som et konkurrence parameter :-).
Synes Dennis" synsvinkel er meget god. Der findes nok ikke nogen perfekt måde at løse problemet på, men at kigge på affiliate netværkene isoleret synes jeg er en god løsning.
Forøvrigt, så kan jeg anbefale at kigge lidt på at "hacke" Google Analytic"s tracking cookie til at hive dens source/medium ud. Den er ret nem at hacke, og det må da kunne bruges istedet for ens egen lille link-tracker-cookie-system?
(Disclaimer: Det er bare en ide, jeg har ikke tænkt den helt igennem. Men jeg hacker selv source/medium ud af GA"s cookie til brug i andre situationer, og det er ret nemt)
Jo, hvis man har adgang til at aflæse Analytics cookien (det har jeg ikke undersøgt), så kunne det være en ligeså god løsning :-).
Casper: Godtager de forskellige affiliate marketing bureauer denne løsning? Så hvis man siger, at det lead de har godkendt ikke kom frem dem, vil de så trække leadet tilbage eller hvad?
Problematisk hvis de ikke gør, så kan man ende med i enkelte tilfælde at betale flere bureauer for samme salg.
Christopher: Det er måden at gøre det på. Der er ikke nogen manuel håndtering af leads, da det hele kører automatisk. Så du har som annoncør heller ikke behov for at skulle ind og anmode om en forskellige annulleringer.
Tak for de gode råd, det vil vi forsøge også at implementere på på https://dingadget.dk/