Min bedste adsense artikel (Lån trods RKI)

Gæsteindlæg skrevet af Casper Schneidereit for 5 år siden | Se alle indlæg



I dette indlæg vil fortælle lidt om min bedste Adsense artikel. Både målt på den samlede indtægt, men også den med de bedste CTR / CPC tal.

Artiklen handlede om lån. Helt konkret omkring hvilke lånemuligheder brugeren havde, når brugeren var registreret i RKI. Titel og description (de tekststykker der bliver vist i Googles resultatliste) var meget neutrale, og passede fint med artiklens indhold. Med andre ord forsøgte jeg ikke at lokke dem ind på min side med et aggressivt budskab som "FÅ ET LÅN – RKI INGEN HINDRING", men nærmere en formulering som "Lånemuligheder når du er registreret i RKI".

I artiklen blev mulighederne for få lån på trods af en RKI registrering gennemgået (de var stort set ikke eksisterende.) Ud over det kom jeg med en advarsel mod de virksomheder, der tilbød midlertidig RKI sletning. Det skulle foregå nogenlunde sådan her:

  1. Brugeren sender en indsigelse til RKI mod sin kreditor.
  2. RKI fjerner midlertidigt brugeren fra RKI, mens de behandler indsigelsen.
  3. Brugeren ansøger alle låneudbydere mens RKI registrering er sat i bero.
  4. Låneudbyderne vil ikke finde noget data på brugeren ved et opslag i RKI.
  5. RKI vil sandsynligvis ikke accepterer din indsigelse, og din midlertidige sletning fjernes. Men det er ligegyldigt, da lånet er bevilliget i punkt 4.

Nå det var et sidespor, tilbage til emnet…

På daværende tidspunkt krævede alle låneudbyderne med affiliate program (undtaget et enkelt, der krævede pant i fast ejendom), at brugeren IKKE var registreret i RKI. Jeg ville sandsynligvis ikke få nogle, eller kun ganske få godkendte leads, ved at kanaliserer trafikken hen til disse leads kampagner.

I stedet placerede jeg to store Adsense blokke mellem overskriften og brødteksten. De var lagt i et grafisk element, så det var ret tydligt, at det var annoncer. Upåagtet af det, klikkede brugerne voldsomt på disse annoncer for diverse låneudbydere. Det var en rigtig god forretning, da lånekampagnerne var godt betalt. Typisk omkring 5 kroner per klik. Med CTR på 15 – 17%, lå CPM værdien på cirka 700 kroner.

Låneudbyderne var en blanding regulerer låneudbydere som Leasy, D:E:R, og virksomheder der, mod betaling, formidlede lånemuligheder (nogle med baggrund i førnævnte metode). Det så nogenlunde sådan her ud.

Min bedste adsense artikel (lån trods RKI)

Min konklusion må være:

De besøgende er desperate efter lånemuligheder. De er kommet ind på artiklen på baggrund af formuleringen Lånemuligheder når du er registreret i RKI, og bliver mødt af Adsense reklamer med formuleringer som "Få forbrugslån nu" eller "Få et lån – svar indenfor en time".


Har du lyst til at hjælpe os?
Kunne du lide indlægget, så ville vi blive oprigtig glad, hvis du delte dette indlæg med dit netværk.



» Se andre indlæg her.

Kommentarer til indlæg

Frank Hellerup Madsen   for 5 år siden.

Og den slags aggressiv placering og volumen af annoncer er nok ikke den mest farbare fremadrettet med Googles nyeste justeringer i forhold til for mange annoncer "above the fold".
(Og Googles Adsense guidelines har også strammet op i forhold til lige netop placering direkte under en overskrift, så man løber også en lille risiko i forhold til selv Adsense-programmet).

Når det er sagt, har jeg også konstateret meget høje CTR ved placeringer lige i masken på folk, der kommer ind med søgninger, hvor de har et akut behov af en art. I et enkelt tilfælde gjorde jeg dem simpelthen lidt mindre aggressive, fordi CTR blev for høj nogle dage. En CTR på 40% er ikke et sundt tegn for et website, blev jeg enig med mig selv om.


Lars Skjoldby   for 5 år siden.

Interessant vinkel. Så er det "bare" ud og finde desperate målgrupper og hjælpe dem med en god artikel.

Frank: Mon ikke man kunne placere Adsense below the fold og få omtrendt samme CTR? Som Casper siger så er de her jo virkelig desperate.


Casper Schneidereit   for 5 år siden.

Frank @ Det er gråzonen, og det er aggressivt. Men man kan tage nogle af elementerne, og neddæmpe det i forhold til ens egen strategi. Nogle sider bliver jo drevet lidt efter "den går så længe den går", og skulle de udløse en form for straf, så bliver der bare opbygget et nyt. Lidt ala alle disse kinakopi shops, med maskinoversættelser. En CTR på 40% er i hvert fald i øjenfaldende højt :-).


Esben Bock   for 5 år siden.

Tak fordi du bringer emnet op.

Man må jo prøve sig frem og finde en balance, man kan stå inde for. 40% lyder lyder højt. Men jeg har hørt om det før, så det jo muligt.


Bjarke Klüwer   for 5 år siden.

Jeg ser også et problem i denne måde at tjene penge på AdSense. Som du selv skriver, er det ikke højkvalitets leads, du sender videre til annoncørerne via AdSense og i det lange løb, er denne slags sider ikke holdbare for AdSense, da de ødelægger kvaliteten i netværket.

Så vil jeg hellere satse på sider med 40 % CTR der giver højkvalitetes leads. Det kan godt være, at 40 % lyder af meget, men når trafikken er af høj kvalitet betyder det jo at både den besøgende finder værdi i den reklame der bliver vist og annoncøren får valuta for pengene. At Google (søgemaskinen) så gerne vil sende den besøgende videre til slutmålet så direkte som muligt, er så en anden snak.

Der er også en anden mulighed, som du kan bruge, til denne slags "desperate" gruppe: Opsætte et nyhedsbrev, som folk kan tilmelde sig, i dette tilfælde kunne det fx. være "Er du interesseret i at få en mail, når der kommer et interessant lånetilbud?" og så løbende sende en mail, når der kommer nye lånekampagner (med dit affiliatelink, naturligvis) og anden relevant information. På den måde, kan du kompensere for den lave kvalitet den besøgende måtte have, med en længerevarende relation.


Casper Schneidereit   for 5 år siden.

Bjarke @ Det må være de enkeltes låneudbyderes ansvar, at administrerer deres Adwords konti, så de opnår det ønskede resultat. Min mavefornemmelse sagde mig, at f.eks Leasy ikke fik særlig meget ud af denne trafik, hvis målsætningen var at have en positiv ROI via lån. Omvendt kunne de have mange andre gode grunde til at tage den med. De har i hvert fald selv muligheden for at tune deres Adwords via data fra placement report :-). Så længe jeg holder mig indenfor rammerne af Adsense programmet, finder jeg det okay.

Det er en super ide, at konverterer trafikken til nogle nyhedsbreve konverteringer. På manuelt niveau har jeg gjort det med et par tilbud der stoppede, men hvor der var stadigvæk var en masse relevant trafik. Det fungerede godt.


bruno   for 5 år siden.

Er CTR på 13 % ok eller burde den være højer ?


Peter Andersen   for 5 år siden.

@ Frank Hellerup Madsen: Har du et link til de nye, mere stramme, guidelines fra Google AdSense? Jeg synes nemlig ikke at kunne finde nogen information om "placering direkte under en overskrift" i deres nuværende retningslinier.



Casper Schneidereit   for 4 år siden.

Bruno @ En CTR er bestemt i den gode ende.


Hvad synes du?

Dit navn *
Din e-mail
Evt website
Hvad drikker møller?